Fortsätt till huvudinnehåll

Bästa stränderna i Barcelona









Nu är sommaren här på riktigt och jag har badat flera gånger (det brukar ta tid för mig eftersom vattnet kan vara kallt i juni). Med detta inlägg vill jag tipsa om vilka stränder man ska gå till när man känner sig badsugen i Barcelona. Man tar sig till de flesta med tunnelbana. Metro Barceloneta eller Cuitadella/Vila Olimpica. Sen finns det inte så många bra alternativ förutom att gå. Gå norrut längst stranden från Vila Olimpica så kommer du till min favoritstrand Bogatell.
På alla stränder finns det badvakt, toaletter, Wifi (en blå skylt med ett W), duschar och barer.

Sant Sebastia LLLLL
Precis vid W-hotel. Här kan man också hyra kanoter och andra saker. Stranden är lite bredare men det brukar vara ganska mycket folk, dock inte så mycket familjer.

Sant Miguel LLLLL
Smal strand, mycket folk och mycket ungdomar. Mycket turister.

Barceloneta LLLLL
Mitt i veckan i juni eller september brukar jag lägga mig här men resten av dagarna är det så mycket folk att man inte ens vet var man ska lägga handduken. Annars gillar jag Barceloneta för man har alla restauranger, barer och affärer nära.

Somorrostro LLLLL
Något mindre folk än Barceloneta men jag tycker den är lite opersonlig. Passar bra om man vill dricka drinkar på någon av beach klubbarna.

Nova Icaria LLLLL
Efter hamnen kommer Nova Icaria som är ganska liten. Man kan hyra vindsurf och annat här vilket är ett plus men det är ofta mycket folk och familjer som har med sig hela köket, vattenpipor och det blir ganska så stökigt här.

Bogatell LLLLL
Betydligt mindre folk än de vid Barceloneta. Många spelar volleyboll. Blandade typer av människor, dock mindre turister och försäljare.

Mar Bella LLLLL
Gay/nudist strand. Det är inte oficiellt men alla vet att det är så. Vill du spana in kroppar så är det hit du ska. En väldigt lugn, mysig strand med ganska lite folk.

Nova Mar Bella/Llevant LLLLL
Dessa ligger vid ett nybyggt, ganska opersonligt område. Det ligger en stor parkering så kommer man med bil är det ganska enkelt. Ibland är det mycket folk.

COSTA BRAVA SUGEN?
Ta tåget från Plaza Catalunya eller Arc De Triumf till Montgat, kostar som tunnelbanana och tar 15-20 minuter. En äkta strand med jättelite folk. Man kan också ta bussen från Estacio Norte till Costa Brava. Jag rekommenderar Tossa del Mar som tar 1h,20 minuter eller Cadaques som visserligen tar längre tid men det är jättefint:)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bra och dåliga områden i Barcelona

Här kommer lite info om områdena i Barcelona. Detta är så klart mina egna åsikter. Born Born ( även kallat Sant Pere, Santa Caterina, Ribera) är lite lugnare och inte like "turistigt". Är ni i Barcelona som turist så rekommenderar jag att ta en sväng i området. Det finns bra ställen att äta och dricka på. Vissa gator är rätt livliga, andra väldigt tysta. Det är knappt några bilar i området vilket är ganska skönt. Det kryllar av butiker men inte stora kedjor som ZARA och H&M utan mindre butiker med handgjorda saker och trendiga kläder.  Barrio Gotico I Barrio Gotico, den äldsta delen av stan, kryllar det av sevärdheter, butiker, barer och allt du kan tänka dig. Det är också mycket turister och annat som man lätt kan störa sig på som boende i området. Det finns mycket party folk i området så det kan bli rätt högljutt på gatorna. Om man kommer till stan för en helg med polarna och tänke festa så är det bra att bo här men annars rekomenderar jag det inte så

Hur man beställer kaffe i Spanien! Kaffeguide.

Jag har skrivit det förr, eller i alla fall nämnt det under fliken TIPS , kaffe kan variera i pris och smak förståss. Här har ni en lite mini guide. Jag tycker inte att man ska betala mer än 2 euro för en kaffe med eller utan mjölk. Starbucks är väll ett undantag. Cappuccino är en turistfälla. Inga spaniorer dricker det, dom tar sin cafe con leche. Ibland kan det skilja 10 kr på priset. Svenska "latte" finns typ inte att beställa förutom på Starbucks då! Kaffet är mycket billigare och generellt mindre mängd än i Sverige.  Från vänster till höger: Cortado, Cafe con leche och Cafe solo Det som oftast finns på menyn är: Cafe solo (largo y corto) Detta är espresso. Du kan beställa en café, solo eller cafe solo och du får en espresso. Beställer du en solo largo får du samma mängd kaffe men gjord med mer vatten, tvärtom för cafe solo corto. Cafe Doble Dubbel Espresso. Samma princip som för Solo gäller med Corto eller largo, Cortado En av de populäraste kaffeal

Svenskt godis i Barcelona

Hittade dessa på Corte Inglés Catalunya, nedre plan. Det finns massa olika sorter och även lösgodis!!! Daim, Duble, Geisha, Kex choklad, Marabous alla smaker, Läkerol, tuggummi mm. ÄNTLIGEN :)