Fortsätt till huvudinnehåll

Söka jobb i Barcelona

HeJ! HolA!

Jag har fått många fina kommentarer på senaste och många ställer samma frågor, så jag tänkte summera allt i ett. Frågorna är väldigt lika och jag jobbar med lite annat än senast. Jättekul att folk kommer till Barcelona:)
Jag har liknande inlägg HÄR om ni vill läsa vidare...


Många säger att jag tar mig vatten över huvudet och att det är väldigt svårt att få jobb då arbetslösheten är väldigt stor just nu ... Hur fick du jobb? Jag läste att du var VIP-värd hur gick det till och vad innebär det? Har man goda möjligheter inom restaurangbranschen?

...men jag är ändå intresserad av att veta hur det ligger till med jobben och om man måste ha tidigare erfarenheter för att få jobb där? I Sverige är det oftast vanligt att chefen kräver att man har erfarenheter och meriter inom yrket, även om det är te.x restaurangjobb, är det samma krav i Barcelona?

...men vill dom ha cv när man söker "vanliga" jobb, är Barcelona på RIKTIGT ett bra ställe??

jag har läst att du har jobbat (jobbar?) inom restaurang och även fått jobb som vip värd? Vad innebär det? och hur gick du tillväga för att få jobb på restaurang eller klubb?

SVAR:


Arbetslöshet
Arbetslösheten är större i Spanien än i Sverige men i Barcelona märks det inte lika mycket, speciellt inte om man jobbar inom hotell/restaurang eller med språk. Turister finns det gott om året runt och I Barcelona hålls många internationella kongresser och mässor.

Krav på erfarenhet
Vissa arbetsgivare kräver erfarenhet men det beror på, kan man spanska kan man komma undan lätt ;) Jag lärde mig spanska genom att jobba och ta en snabbkurs i spanska. Jag kunde i och för sig italienska så det gjorde saken lite lättare. Men jag rekommenderar er som inte kan att ta en snabbkurs för det är lättare att få jobb. Även om du kommer att jobba på engelska eller något annat språk så brukar konversationen på jobbet vara på spanska. Alla kan inte engelska. 

Jobb på Svenska
Det finns också svenska callcenters, bland annat SellByTell som jag rekommenderar. Där finns även danska, engelska och jobb på andra språk. Kolla Svenskar i Barcelona på facebook, där finns mycket jobb- och boende annonser! 

Hur jag hittade jobb
Jag var VIP-värdinna på en klubb och restaurang. Jag hittade första jobbet genom att festa på stället och göra mig bekant med personalen och fråga sedan om jobb. Det andra jobbet fick jag genom att en arbetsgivare såg mig jobba och bad mig jobba med honom istället! Bättre lön och bättre arbetstider, så jag böt. Sedan reste jag iväg ett tag och kom tillbaka men ville inte jobba på en klubb. Sökte på internet på sidorna Loquo.es och yobalia.com och hittade ett jobb på en restaurang som värdinna. Jag kan många språk: Spanska, italienska, engelska och svenska och det är väldigt efterfrågat. 

Förra året bestämde jag mig för att plugga och jobbar också extra som modell, på mässor och andra event där dom behöver folk med språk. Dessa jobb finns det gott om på yobalia.com.

CV:t
Skriv erat CV på spanska, även om ni inte kan spanska. Ni kan få hjälp av någon. Arbetsgivaren kanske söker någon med engelska för att hen själv inte kan engelska men då är det svårt för hen att kolla erat CV. Och ja, CV är oftast ett krav och det blir lite pinsamt om dom frågar efter det och så har man inget...

När (hur) ska man söka jobb?
Perioden Mars, April Maj är perfekt att söka jobb på och jag rekommenderar att lämna CV till alla ställen ni känner är intressanta. Hotel, barer, restauranger och maila runt! Ni kommer få napp! ;)
Man kan även kolla på internet innan man kommer till Barcelona. Som jag nämnde så är Loquo.es , infojobs.net, yobalia.com och även svenska arbetsförmedlingen en bra start!

Arbeta i annan bransch
Är man motiverad, aktiv och social så finns det inget risk att man blir utan jobb! I andra brancher kan det vara lite svårare eftersom man måste kunna spanska, ibland även catalan! Satsa då på att plugga spanska först.

Kom till Barcelona!
Barcelona är helt magiskt, speciellt under sommaren. Det finns något för alla och det är en enorm mångfald när det kommer till kulturer och människor. Alla är välkomna och det finns aktiviteter för alla typer;) 

Innan man söker jobb
En del saker måste man också ha fixat innan man kan skaffa jobb. NIE-nummer (personnummer), seguridad Social (spanska motsvarigheten till försäkringskassan) och bankkonto. Mer om det här! Processen för hur man skaffar dessa saker ändras ständigt så jag kan tyvärr inte gå in på så mycket detaljer för det har ändrats sedan jag gjorde det för 4 år sedan. 


Hoppas svaren kan komma till nytta! Glöm inte att kolla in min privata blogg HÄR!
Hasta luego!






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bra och dåliga områden i Barcelona

Här kommer lite info om områdena i Barcelona. Detta är så klart mina egna åsikter. Born Born ( även kallat Sant Pere, Santa Caterina, Ribera) är lite lugnare och inte like "turistigt". Är ni i Barcelona som turist så rekommenderar jag att ta en sväng i området. Det finns bra ställen att äta och dricka på. Vissa gator är rätt livliga, andra väldigt tysta. Det är knappt några bilar i området vilket är ganska skönt. Det kryllar av butiker men inte stora kedjor som ZARA och H&M utan mindre butiker med handgjorda saker och trendiga kläder.  Barrio Gotico I Barrio Gotico, den äldsta delen av stan, kryllar det av sevärdheter, butiker, barer och allt du kan tänka dig. Det är också mycket turister och annat som man lätt kan störa sig på som boende i området. Det finns mycket party folk i området så det kan bli rätt högljutt på gatorna. Om man kommer till stan för en helg med polarna och tänke festa så är det bra att bo här men annars rekomenderar jag det inte så

Hur man beställer kaffe i Spanien! Kaffeguide.

Jag har skrivit det förr, eller i alla fall nämnt det under fliken TIPS , kaffe kan variera i pris och smak förståss. Här har ni en lite mini guide. Jag tycker inte att man ska betala mer än 2 euro för en kaffe med eller utan mjölk. Starbucks är väll ett undantag. Cappuccino är en turistfälla. Inga spaniorer dricker det, dom tar sin cafe con leche. Ibland kan det skilja 10 kr på priset. Svenska "latte" finns typ inte att beställa förutom på Starbucks då! Kaffet är mycket billigare och generellt mindre mängd än i Sverige.  Från vänster till höger: Cortado, Cafe con leche och Cafe solo Det som oftast finns på menyn är: Cafe solo (largo y corto) Detta är espresso. Du kan beställa en café, solo eller cafe solo och du får en espresso. Beställer du en solo largo får du samma mängd kaffe men gjord med mer vatten, tvärtom för cafe solo corto. Cafe Doble Dubbel Espresso. Samma princip som för Solo gäller med Corto eller largo, Cortado En av de populäraste kaffeal

Svenskt godis i Barcelona

Hittade dessa på Corte Inglés Catalunya, nedre plan. Det finns massa olika sorter och även lösgodis!!! Daim, Duble, Geisha, Kex choklad, Marabous alla smaker, Läkerol, tuggummi mm. ÄNTLIGEN :)