Fortsätt till huvudinnehåll

Nattklubbarna och listor dit


Wet Deck på bilden ovan

Jag var helt säker på att jag hade skrivit ett inlägg om nattklubbarna i stan. Fattar inte var det har tagit vägen.
Så det är bara att göra om. Jag tänkte sammanfatta lite olika klubbar, deras stilar, priser, hur man kommer in samt om det behövs lista eller inte. 

Det finns ju självklart massa andra typer av klubbar med salsa och liknande men det är inte min grej så jag är inte rätt person att tipsa om det.

* = Extra bra


Razzamatazz * 
electro, pop, dubstep, disco, indie

VAR? Klicka här för karta

NÄR? I princip alla dagar i veckan ca 00-06.
http://www.salarazzmatazz.com/

Barcelonas största klubb som ligger i gamla fabriksbyggnader i Poble Nou. Det finns 5 dansgolv och man går verkligen dit för att dansa och lyssna på bra musik. (Om man har tur så träffar man sin partner där också, det gjorde jag för 5 år sedan.)
Kolla in deras hemsida för att se vad för musik och vilka artister som kommer. Inträdet kan variera beroende på vilka DJs som spelar men det brukar vara ca 10-20 euro med en drink inkluderat. Det brukar vara billigare om man köper online och längre i förväg.


Apollo 
pop-rock, indie, electro, root

VAR: Paral-lel Klick här för karta 
NÄR: I princip alla dagar i veckan ca 00-06.
https://www.sala-apolo.com/en/

Apollo har 2 dansgolv och ligger lite mer central än Razzamatazz men musik-stilen och publiken är lite liknande. Dock kan Apollo variera ganska mycket mer i musikstil så kolla in deras hemsida innan. Inträdet kan variera beroende på vilka DJs som spelar men det brukar vara ca 10-20 euro med en drink inkluderat. Apollos lokaler är en gammal teater. Har man biljetten köpt sedan innan(från webben) kan man slippa stå i kö. En fest som heter Nasy Mondays är känd och körs självfallet på måndagar.


Moog
electro, undergound, techno

VAR: Drasanes Klicka här för karta
NÄR: I princip alla dagar i veckan ca 00-06.
https://www.residentadvisor.net/club.aspx?id=2253

Detta är den minsta klubben på min lista och den ligger nära ramblan. Här hittar ni underground musik, lite Berlin-stil och om jag minns rätt så kostar det ca 5euro att komma in, men det är ju som på alla ställen, det beror på vem som spelar. Kolla deras hemsida. Baren är normalpris, longdrink 8-10euro.



La Terrrazza *
techno, tech-house, commercial house

VAR: Poble Espanol Klicka här för karta
NÄR: På sommaren, fredagar och lördagar, ca 00-06
http://laterrrazza.com/

Denna är den ända som bara har öppet på sommaren. I poble espanol på montjuic (skitfint område) ligger denna house klubb, totalt open air. Jag tycker stället är jättemysigt. Priserna är ganska normala, ca 10 för en longdrink. För att ta sig hit rekommenderar jag taxi från plaza Espana som kostar ca 5 euro, det är nämligen uppförsbacke dit. Jag skulle inte rekomendera att ha höga klackar, det är typ kullersten i området och så posh är inte stället.



Carpe Diem
rnb, techno, commercial house

VAR:  Vila Olimpica, klicka här för karta

NÄR:  I princip alla dagar i veckan ca 11-05.
http://www.cdlcbarcelona.com/carpe-diem-lounge-club

Vid stranden ligger CDLC som jag även jobbat på. Ett lite mindre ställe om man jämför med jätteklubbarna brevid men bra stämning, mysig orientalisk inredning och lite mer selektiv publik och ålder. Ät gärna där innan för en lite lyxig utekväll utan att spendera en förmögenhet. Priserna i baren är normala-höga och med lista kan man komma in gratis. Den hittar ni här: https://www.bpremium.com/en/barcelona/carpe-diem-barcelona/


Opium
rnb, techno, commercial house

VAR: Vila Olimpica klicka här för karta

NÄR:  I princip alla dagar i veckan ca 11-06.
https://www.opiumbarcelona.com/

Den mest kända och största vid stranden skulle jag tro. Hit kommer kända Djs som Avicii, Guetta mfl. Gillar du house musik och stora klubbar på en strand? Då ska du hit. Priserna är lite högre (12 för en longdrink ca) och utan lista är inträdet kanske 10-20 euro beroende på vilken dag det är och vem som spelar. Lista finns här https://www.bpremium.com/en/barcelona/opium/.


Pacha
techno, commercial house, tech-house

VAR: Vila Olimpica klicka här för karta
NÄR: Alla dagar i veckan ca 00-05.
http://www.pachabarcelona.es/es/

Jag tycker att lokalen är ganska tråkig men jag är ett fan av house-tech och på söndagar kör dom min stil av musik. Priserna är ok, kanske 10-12euro för en longdrink och jag skaffar alltid lista innan på något sätt. Stället ligger på stranden vid alla andra klubbar som CDLC och Opium bland annat. Lista vissa dagar: https://www.bpremium.com/en/barcelona/pacha-barcelona/.


Wet deck *
house

VAR: W hotel Klicka här för karta

NÄR: På sommarhalvåret, söndagar ca 21-03
http://www.w-barcelona.com/wetdecksummerseries

Mitt favorit-ställe när det kommer till sommarfest, med utsikt över hela stranden och havet .Stället kör igång mycket tidigare än en klubb, redan vid 21 ungefär till 03, perfekt tid enligt mig. Lite finare publik, alltså klädmässigt. Det är solnedgång när man kommer dit... Wet Deck kör och är som bäst på söndagar. Ni måste köra på lista, den hittar ni här:https://www.bpremium.com/en/barcelona/w-barcelona/. Där hittar ni också lite till ecplise-klubben i samma hotel.



Jamboree
hip-hop, pop-rock

VAR: Gothico Klicka här för karta
NÄR: kl 20-05 alla dagar
http://www.masimas.com/jamboree-dance-club

Relativt billigt ställe på torget Placa Real där man kan "klubb-hoppa" lite. Ocana är bra för fördrinkar och ligger på samma torg. Mysigt, enkelt och full fart alltid. Mitt i smeten och perfekt för den som gillar hip-hop och vill betala max 10euro i entre.



* = Extra bra

För andra listor kolla in www.youbarcelona.com och www.bpremium.com eller googla bara, det gör jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bra och dåliga områden i Barcelona

Här kommer lite info om områdena i Barcelona. Detta är så klart mina egna åsikter. Born Born ( även kallat Sant Pere, Santa Caterina, Ribera) är lite lugnare och inte like "turistigt". Är ni i Barcelona som turist så rekommenderar jag att ta en sväng i området. Det finns bra ställen att äta och dricka på. Vissa gator är rätt livliga, andra väldigt tysta. Det är knappt några bilar i området vilket är ganska skönt. Det kryllar av butiker men inte stora kedjor som ZARA och H&M utan mindre butiker med handgjorda saker och trendiga kläder.  Barrio Gotico I Barrio Gotico, den äldsta delen av stan, kryllar det av sevärdheter, butiker, barer och allt du kan tänka dig. Det är också mycket turister och annat som man lätt kan störa sig på som boende i området. Det finns mycket party folk i området så det kan bli rätt högljutt på gatorna. Om man kommer till stan för en helg med polarna och tänke festa så är det bra att bo här men annars rekomenderar jag det inte så

Hur man beställer kaffe i Spanien! Kaffeguide.

Jag har skrivit det förr, eller i alla fall nämnt det under fliken TIPS , kaffe kan variera i pris och smak förståss. Här har ni en lite mini guide. Jag tycker inte att man ska betala mer än 2 euro för en kaffe med eller utan mjölk. Starbucks är väll ett undantag. Cappuccino är en turistfälla. Inga spaniorer dricker det, dom tar sin cafe con leche. Ibland kan det skilja 10 kr på priset. Svenska "latte" finns typ inte att beställa förutom på Starbucks då! Kaffet är mycket billigare och generellt mindre mängd än i Sverige.  Från vänster till höger: Cortado, Cafe con leche och Cafe solo Det som oftast finns på menyn är: Cafe solo (largo y corto) Detta är espresso. Du kan beställa en café, solo eller cafe solo och du får en espresso. Beställer du en solo largo får du samma mängd kaffe men gjord med mer vatten, tvärtom för cafe solo corto. Cafe Doble Dubbel Espresso. Samma princip som för Solo gäller med Corto eller largo, Cortado En av de populäraste kaffeal

Svenskt godis i Barcelona

Hittade dessa på Corte Inglés Catalunya, nedre plan. Det finns massa olika sorter och även lösgodis!!! Daim, Duble, Geisha, Kex choklad, Marabous alla smaker, Läkerol, tuggummi mm. ÄNTLIGEN :)